Monkey see, monkey do – naamakirja asialla

Matti Muukkonen kirjoittaa Uuden Suomen puheenvuorossa ansiokkaasti Facebookin vallasta ja moraalista.

Olen Muukkosen kanssa samaa mieltä. Kärjistettynä, mutta ei aivan tuulestatemmattuna, voitaisiin ehkä jopa sanoa, että Facebook teettää kaiken työn käyttäjillään pitäen silti oikeudet lopputulokseen itsellään.

Facebookin arvon luovat aktiiviset käyttäjät. Näinhän toki on myös TV:n ja muiden medioiden laita, koska ilman kuluttajia ne ovat arvottomia. Facebookin erikoisuus on kuitenkin siinä, että sen oma panostus on konseptin synnyttänyttä innovaatiota lukuunottamatta erittäin pieni;  varsinaisen sisällön luovat käyttäjät itse. Tai pikemminkin, käyttäjät ovat se sisältö,  jonka facebook myy eteenpäin.

Facebookin liikevaihto on vuonna 2011 arviolta 4,27 miljardia dollaria.

Onhan se kuitenkin erinomaista, että Facebook on ilmainen!

No, ollaan nyt ainakin varovaisia siellä naamakirjassa.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *