Moraalin ja etiikan alkuperästä

Moraali määritellään usein hyvän ja pahan tajuksi, ihmisen kyvyksi erottaa nämä kaksi toisistaan. Etiikka taas on moraalin filosofiaa ja viittaa siihen, että moraalin määrittelemiselle on jonkinlainen tarve, ettei sen olemus olekaan itsestäänselvää.

Mitä tämä tarkoittaa? Kuka määrittelee moraalin?

Siihen aikaan, kun olin kansakoulussa 60-luvulla, uskontoa opetettiin vanhanaikaisella tavalla virittämällä luokkaan jotakin raamatun kertomusta esittävä taulu ja lukemalla hyvää kirjaa ääneen.


http://www.keuruu.fi/pihlajavesi/20062007/kesa2007/koulunkuvataulut/index5ue.htm

Kertomuksia Joosefista egyptissä, Daavidin ja Goljatin kaksintaistelu, kultainen vasikka. Nämä kaikki kuuluivat tuohon aikaan yleissivistykseen. Niiden ajateltiin myös liittyvän moraalin alkuperäään. Ei siis taulujen suoranaisesti, vaan raamatun kertomusten.

Epäilemättä samat kertomukset ovat edelleen merkityksellisiä monille ihmisille, eikä minulla ole siihen mitään erityista sanomista. Se ovat tyypiltään sellaisia tarinoita, joita on aina kerrottu kaikissa kulttuureissa. Yhteistä näille tarinoille on se, että ne yleensä sisältävät opetuksen, siis sellaisen asian, josta meidän pitäisi joko ottaa mallia tai varoittava esimerkki.

Koska raamattu on kristinuskon Jumalan sanaa, nämä opetukset ovat peräisin Jumalalta. Seitsemänvuotiaalle lapselle voi sanoa auktoriteetin äänellä aivan mitä tahansa niin että hän sen uskoo.  Näissä kertomuksissa ei sinänsä ole mitään vikaa, ne ovat tarinoita tarinoiden joukossa. Mutta ne ovat ihmisen kirjoittamia.

Samalla tavoin moraali, ja sitä käsittelevä filosofia, ovat ihmisen evoluution mukana kehittyneitä käyttäytymismalleja, homo sapiensin edelleen kehittämiä ja ylläpitämiä käsitteitä. Moraali on evoluution muokkaama ominaisuus, jonka perustat ovat samat kaikissa kulttuureissa tai uskonnoissa:

– Älä tapa
– Älä varasta
– Älä tee avior..

No jaa. Eivät aivan kaikissa. Seksuaalisuuteen ja avioliittoon liittyvät käsitteet ovat varsinkin luonnonkansojen keskuudessa varsin erilaisia. Mutta silti: hyvän ja pahan käsite siitä, että toiselle ihmiselle ei saa aiheuttaa harmia ja kärsimystä ovat yleismaailmalliset. Ne muokkautuvat erilaisiin muotoihin, mutta niiden perusta pysyy aina samana. Perustana on oma ja lähimmäisen hyvinvointi.

Kun maailmaa katsoo näkee heti, ettei homma toimi täydellisesti. Ihmiset ovat usein kaikkea muuta kuin hyväntahtoisia lähimmäiselleen , valitettavasti. Raamattu selittää ristiriidan  syntiinlankeemuksella, josta me maksamme edelleen hinnan: sielunvihollinen on joukossamme ja tuhoaa jumalan säätämän täydellisen moraalikäsityksen. Ristiriidalla on toinenkin selitys ja se tulee ilmeiseksi tarkkailemalla luontoa ympärillämme, itsemme lisäksi.

Kaikki eivät uskalla nähdä. Nykyäänkin joidenkin mielestä moraali tulee Jumalalta, mutta minä toivon vilpittömästi, että se ei ole totta.

Mutta jos se on totta, me olemme kusessa.


Kommentit

Moraalin ja etiikan alkuperästä — 8 kommenttia

  1. Entäpä jos tämä ristiriita johtuukin tulkitsijoista ja viestintuojista, jotka ovat muokanneet alkuperäisestä viestistä (olkaa ihmiset hyviä toisillenne ja itsellenne) omiin intresseihinsä (valta, valta, valta) sopivat versiot.

  2. Jos ajateltaisiin, että alkuperäisen viestin laatinut tuntisi täydellisesti vastaanottajan, niin eikö voida myös ajatella, että viestissä on perustavanlaatuisesti jotain vialla, jos se tulkitaan toistuvasti väärin? Jos jokainen yrittänyt tekee jonkun täydellisellä kakkureseptillä huonon kakun, niin ei kai vika ole kaikissa yrittäjissä vaan enemminkin reseptissä?

    … ja palaan ajattelussani taloudelliseen resurssien käyttöön.

  3. Kakkureseptistä tuli (sattuneesta syystä, ja tähän pitänee palata myöhemmin) mieleen tekoäly.

    Jos tekoäly osattaisiin rakentaa, millainen sen moraali olisi? Pohdinnan tekee vielä mielenkiintoisemmaksi se, että eräästä näkökulmasta tarkasteltuna ihminen olisi teköalyn ”jumala” tai ainakin sen ”luoja”.

  4. Aiheesta lisää: Moraalivarkaat | Kauaskatsoja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *